Login
21/10/2017 10:28:17

NASZA PROFIL W G+
BK PL X G+


Wspieraj膮 nas
FORD 艁贸d藕
BB Service
GeoExpert
MiK
Solaron
Wolfmoto

Aktualnie online
· Go禼i online: 1

· U縴tkownik體 online: 0

· 1cznie u縴tkownik體: 5
· Najnowszy u縴tkownik: TOMASZ_T

Polecamy
Opera - przegl膮darka stron www
Firefox - przegl膮darka stron www

FILM PROMOCYJNY BLUE KNIGHTS INTERNATIONAL
BK

Przet硊macz stron


Losowa Fotka

Odwiedzaj膮cy
Free counters!


Jak je藕dzi膰 zim膮? 7 grzech贸w ka偶dego kierowcy

Jak nale偶y je藕dzi膰 w zimie? Tak samo jak wiosn膮 czy latem, tylko nieco wolniej i ostro偶niej. Zdrowy rozs膮dek pop艂aca przez ca艂y rok!

Ju偶 na wst臋pie musz臋 rozczarowa膰 tych, kt贸rzy chcieliby dowiedzie膰 si臋 czego艣 na temat "wrzucania auta w zakr臋t” czy „jazdy po艣lizgami”. Nie napiszemy o tym z dwu powod贸w. Po pierwsze – z artyku艂u ani nawet ksi膮偶ki nie mo偶na si臋 tego w 偶aden spos贸b nauczy膰. Je艣li kto艣 pragnie opanowa膰 takie techniki jazdy, to jedyn膮 rozs膮dn膮 metod膮 s膮 膰wiczenia pod okiem instruktor贸w (cho膰by w szkole zimowej jazdy). Po drugie – wykorzystywanie tych technik na otwartej dla normalnego ruchu drodze publicznej jest karygodne.

Dlatego ogranicz臋 si臋 do kilku podpowiedzi oraz wskazania siedmiu najcz臋艣ciej pope艂nianych b艂臋d贸w.

1. Nieprzygotowanie auta do jazdy w warunkach zimowych - Darujmy sobie kwestie korzystania z opon zimowych czy usuwania 艣niegu z szyb i dachu przed jazd膮. O tym wszyscy Czytelnicy „A艢”, mam nadziej臋, dobrze wiedz膮. Przypomn臋 jednak, 偶e pojazd, w kt贸rym nier贸wno „bior膮” hamulce, mo偶e przeje藕dzi膰 ca艂e miesi膮ce, by potem wylecie膰 z drogi podczas pierwszego hamowania na 艣liskim!

2. Niezachowanie bezpiecznego odst臋pu od poprzednika - Nic nowego, prawda? M贸wili o tym ju偶 na kursie na prawo jazdy. Ale zim膮 zachowanie odpowiedniego odst臋pu to klucz do bezpiecznej jazdy. Tylko je艣li pami臋tasz o tym, masz szans臋 skorzysta膰 z rozmaitych technik hamowania albo uciec z drogi, gdy poprzednika ustawi „w poprzek”. Inaczej po prostu w niego walniesz i – pami臋taj! – wypadek b臋dzie z twojej winy.

3. Zapominanie o zasadzie ograniczonego zaufania - Co ja m贸wi臋 o ograniczonym zaufaniu! Zim膮 obowi膮zuje zasada nieograniczonego braku zaufania! Kierowca auta wje偶d偶aj膮cego z drogi podporz膮dkowanej mo偶e patrze膰 ci w oczy, a i tak nie zatrzyma膰 si臋, bo b臋dzie zbyt 艣lisko.

4. Nadmierna pr臋dko艣膰 przy wchodzeniu w zakr臋t - Pami臋taj – du偶o wa偶niejsza dla czasu przejazdu (tak偶e latem i nawet w przypadku jazdy sportowej) jest pr臋dko艣膰 w chwili wychodzenia z zakr臋tu. W zakr臋t nale偶y wi臋c wchodzi膰 tak, by ju偶 podczas jego pokonywania rozp臋dza膰 pozostaj膮cy w pe艂ni pod kontrol膮 samoch贸d, a nie traci膰 czas i nerwy na walk臋 o utrzymanie si臋 na drodze, co zim膮 wcale nie musi si臋 uda膰.

5. Zawy偶ona samoocena i brak wariant贸w awaryjnych - Konsekwencj膮 zawy偶onej samooceny jest zwykle przekonanie: „na pewno mi si臋 uda”. Ot贸偶 – pami臋taj – wcale nie musi, bo nawet je艣li jeste艣 艣wietnym kierowc膮, to b艂膮d mo偶e pope艂ni膰 kto艣 inny. Kiedy wi臋c zbli偶asz si臋 do wy艣lizganego zakr臋tu, pomy艣l, co zrobisz, gdy nagle na tw贸j pas zacznie „ze艣lizgiwa膰 si臋” kto艣 jad膮cy z naprzeciwka. Krzaki z prawej czy r贸w z lewej? Bo chyba nie to drzewo dalej na prawo!

6. Arogancja wobec innych u偶ytkownik贸w drogi - Chcesz wyprzedzi膰 kogo艣, kto wyra藕nie boi si臋 je藕dzi膰 po 艣liskim? Nie b艂yskaj 艣wiat艂ami i nie poganiaj go klaksonem, bo jak zacznie w panice 艂apa膰 pobocze, to mo偶esz wjecha膰 w niego, zanim zdo艂asz go wyprzedzi膰. Odczekaj i wyprzed藕 go elegancko, by zrozumia艂, 偶e t臋dy naprawd臋 mo偶na jecha膰 szybciej.

7. Nadmierna asekuracja i blokowanie drogi innym pojazdom - To samo co w pkt 6, tylko z drugiej strony. Nie czujesz si臋 na si艂ach jecha膰 szybciej? Daj zatem drog臋 temu, kt贸ry jedzie za tob膮! Je艣li blokujesz trzy, cztery auta, to przepu艣膰 je i obserwuj zachowanie ich kierowc贸w. Je偶eli wszyscy zgodnie pojad膮 szybciej, to mo偶e ty te偶 m贸g艂by艣 spr贸bowa膰?

Ruszanie z miejsca i rozp臋dzanie - Pami臋taj: nic na si艂臋 - Ruszenie z miejsca na 艣liskim wymaga przede wszystkim delikatno艣ci – buksowanie k贸艂 jeszcze bardziej wy艣lizga nawierzchni臋 pod nimi. Czasem pomaga w艂膮czenie 2. lub 3. biegu, jak radz膮 starsze podr臋czniki, ale tylko czasem, bo nowoczesne samochody zachowuj膮 si臋 nieco inaczej ni偶 dawniejsze.

W kopnym 艣niegu skierujmy przede wszystkim ko艂a na wprost. Spr贸bujmy ruszy膰 – auto zwykle przynajmniej drgnie. Gdy natrafi na op贸r i zatrzyma si臋, natychmiast wci艣nijmy sprz臋g艂o. Samoch贸d najpierw odrobin臋 si臋 cofnie, a potem „odbije” do przodu – dok艂adnie w tym momencie ponownie na chwil臋 po艂膮czmy nap臋d. Nast臋pnie wci艣nijmy sprz臋g艂o, a potem zn贸w do przodu – starajmy si臋 rozbuja膰 samoch贸d a偶 do chwili, kiedy ruszy do przodu. Wprawni kierowcy mog膮 spr贸bowa膰 na przemian 艂膮czy膰 „jedynk臋” i bieg wsteczny.

Po ruszeniu na 艣liskiej drodze rozp臋dzamy pojazd co najwy偶ej do chwili, kiedy pojawi si臋 tzw. myszkowanie – tzn. delikatne u艣lizgi przodu lub ty艂u (w zale偶no艣ci od nap臋du) – kt贸remu przeciwdzia艂amy jeszcze delikatniejszymi ruchami kierownicy. Gdy auto przestaje jej s艂ucha膰, natychmiast zwalniamy – nic lepszego nie wymy艣lono.

Wytracanie pr臋dko艣ci i hamowanie - B膮d藕 m膮dry przed szkod膮 - Jest takie pi臋kne polskie s艂owo: zawczasu. Oznacza ono: „wcze艣niej”, a w domy艣le: „zanim b臋dzie za p贸藕no”. Ot贸偶 w warunkach zimowych wszelkie manewry zwi膮zane ze zmniejszaniem pr臋dko艣ci nale偶y wykonywa膰 zawczasu, by zostawi膰 sobie furtk臋 na wypadek, gdyby zaskoczy艂o nas zachowanie auta b膮d藕 niewielka skuteczno艣膰 naszych dzia艂a艅. Warto te偶 co jaki艣 czas przyhamowa膰 bez potrzeby, czyli tylko po to, by przekona膰 si臋 o przyczepno艣ci nawierzchni.

Na 艣liskiej drodze hamowanie lepiej zast膮pi膰 – je艣li tylko i dop贸ki jest to mo偶liwe – wytracaniem pr臋dko艣ci na d艂ugo przed miejscem, w kt贸rym b臋dziemy musieli si臋 zatrzyma膰 lub w kt贸rym mo偶e taka potrzeba wyst膮pi膰.

Oczywi艣cie, podczas hamowania silnikiem nie wolno zapomina膰 o ostro偶nym operowaniu peda艂em sprz臋g艂a oraz delikatnym podwy偶szaniu obrot贸w silnika przed po艂膮czeniem ni偶szego biegu. Je艣li hamujemy samochodem niewyposa偶onym w uk艂ad antypo艣lizgowy ABS, to na bardzo 艣liskiej drodze niewiele osi膮gniemy bez hamowania pulsacyjnego. To wiedz膮 prawie wszyscy, tylko ma艂o kto pr贸bowa艂 cho膰by je po膰wiczy膰…

Uwaga: podczas hamowania - w kopnym 艣niegu ca艂kowite zablokowanie k贸艂 jest zazwyczaj skuteczniejsze ni偶 jakiekolwiek inne metody wytracania pr臋dko艣ci! Je艣li hamowanie nie przynosi rezultatu, odblokujmy ko艂a i pr贸bujmy omin膮膰 przeszkod臋! W przypadku aut z ABS-em zasada jest prosta: podczas hamowania awaryjnego zawsze wciskamy peda艂 hamulca tak mocno, jak tylko jeste艣my w stanie!


殴r贸d艂o: www.gazetaprawna.pl